Leveranser

2.1 Leveransalternativ

Vi arbetar konstant med att erbjuda snabba, säkra och punktliga leveranser till konkurrenskraftiga priser. Detta är något som vi hela tiden vill utveckla och förbättra för att du som kund ska bli så nöjd som möjligt. Önskar du veta mer om vår leveransinformation? Vänligen klicka dig vidare till vår sida för leveransinformation för uppdaterad information om speditörer, priser samt leveranstider. För att vi ska kunna erbjuda den bästa förpackningslösningen och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Denna information anges i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen. Oavsett, ska du alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.

2.2 Avgränsningar

I dagsläget levererar vi inte till utlandet från vår svenska version av webbplatsen www.dodds.se.

2.3 Hanteringstid

För beställningar där samtliga produkter finns i lager har vi i normalt en hanteringstid på 1–4 arbetsdagar innan paketet skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi i första hand en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid på 1–4 arbetsdagar. Observera att vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Friday, kan hanteringstiden påverkas.

2.4 Leveranstider

På webbplatsen www.dodds.se kommunicerar vi förväntad leveranstid på respektive produktsida när det kommer till produkter som vi inte har på lager. Dessa leveranstider varierar mellan olika leverantörer och kan komma att förändras löpande. Vi kan inte påverka våra leverantörers leveranstid till vårt centrallager, men vi meddelar dig via E-post vid eventuella förseningar enligt punkt 2.5 nedan. OBS: Vi kan inte lämna några garantier för våra leverantörers leveranstider till vårt centrallager, vänligen läs mer under punkt 2.7 nedan.

2.5 Aviseringar och bekräftelser
2.5.1 Orderbekräftelse

Efter en genomförd beställning kommer du inom kort få en orderbekräftelse med information om ditt köp och aktuell lagerstatus för samtliga orderrader.

2.5.2 Uppdaterad leveransinformation

Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi fått ett nytt förväntat leveransdatum från våra leverantörer. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantören.

2.5.3 Leveransbesked

När din order har skickats från vårt lager får du därefter ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk där du via länken kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.

2.5.4 SMS avisering

Du kommer att bli aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Paketen du beställt kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, oavsett vad ska du alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Ombud, se punkt 2.7 och 2.9.

2.6 Delleveranser

För att erbjuda bästa möjliga förpackningslösning och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Denna information hittar du i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens webbplats. Detta gäller även beställningar där delar av ordern inte finns i lager och måste beställas från vår leverantör. I fall som dessa kommer du att få flera leveranser.

2.7 Leveransförseningar, ersättningskrav och försäkringar

Efter att din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan inte lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från samtliga ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som har orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager. Samtliga försändelser skickas fullt försäkrade.

2.8 Ej uthämtat paket

Normalt sett ligger ditt paket kvar hos ombudet/terminalen i 7 dagar efter att det ankommit. Om du har beställt en produkt från oss som du sedan inte hämtat ut från ombudet, debiteras en avgift på 295,00 kr inkl. moms. Vid specialbeställda produkter debiteras du det fulla värdet av produkten samt fraktkostnader som frakt och returfrakt. Är beställningen inte uthämtad betraktas inte utnyttjande av ångerrätten. Om du ångrat dig när paketet väl har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss. Görs inte detta kommer det att bli registrerat som ett ”ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvande belopp.

2.9 Hämtning i vår butik

Du kan välja att få din leverans till vår butik i Jönköping för uthämtning.  Detta leveransalternativ är alltid gratis. Ditt paket kommer ligga kvar i butiken i sju dagar. Om du behöver längre tid på dig kan du alltid kontakta vår kundsupport så låter vi paketet ligga kvar längre. Med Boka & Hämta kan du enkelt reservera varan på www.dodds.se och hämta ut den i vår butik i Jönköping, Österängsvägen 14. Bokning gjort fram till 15.00 kan hämtas ut samma dag.

3. Betalning

3.1 Generellt

I samarbete med Klarna erbjuder vi säker och snabb betalning med Klarna Checkout. Klarna Checkout samlar alla de viktiga betalsätt som finns i en och samma lösning. Välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer helt själv vilket betalsätt som du vill använda i kassan innan du väl bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna du beställt innan du betalar. Därefter kan du välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter tillkommer och visas i kassan innan köpet är bekräftat.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress. Du ska även ha fyllt 18 år vid betalningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning görs på dig. Vid en försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift och även dröjsmålsränta.

På www.klarna.se kan du se alla dina obetalda (och betalda) fakturor från Klarna.

Klarnas betalningsmetoder

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstiden är 14 dagar från det att avsändandet av varorna är gjort. Klicka här för att läsa mer om villkoren för att betala inom 14 dagar.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna. Detta ger dig som kredittagare möjligheten att delbetala dina köp månadsvis med minst 1/24 (min. 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet, eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. Om du önskar veta mer om Klarna Konto samt allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation klickar du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

3.3 Återbetalningar

När din retur har mottagits, behandlats och godkänts på vårt centrallager så upprättas din återbetalning. Villkor och hanteringstid hanteras separat under punkt 5 nedan. En bekräftelse kommer att skickas via E-post och återbetalningen görs alltid via samma betalningssätt som du använde när du slutförde ditt köp. Har du valt att betala med faktura kommer Klarna att ta kontakt med dig via E-post för vidare information gällande återbetalningen.

Säkerhet och betalning

Samtliga transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) som på ett säkert sätt krypterar information för din säkerhet. Vi använder 3D Secure som är den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet. Visa och Mastercard har själva tagit fram denna standard med avsikt att på ett säkert sätt validera dig som konsument när du handlar online.

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online betalning i Sverige. Vi använder oss utav Klarna Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

4. Presentkort och rabattkoder

4.1 Generellt om presentkort

Hos oss har du möjligheten att köpa presentkort på vår webbplats. Vid köp av presentkort levereras det digitalt via E-post. Presentkorten kan köpas med ett värde av valfritt belopp och kan lösas in i vår butik och online. För att köpa presentkort är kortbetalning det betalningsalternativ som är godkänt. Öppet köp gäller inte vid köp av presentkort. Eventuella rabatter kan inte kombineras vid köp av presentkort.

4.2 Giltighetstid för presentkort

Giltighetstiden för våra presentkort är två år efter aktiveringen.

4.3 Generellt om rabattkoder

Det förekommer att vi ibland går ut med erbjudanden i form av rabattkoder. Rabattkoder kan ej kombineras och gäller inte på varor som redan är prisnedsatta under en pågående kampanj. Om du har använt en rabattkod som inte är utställd till dig förbehåller vi oss rätten att neka användandet. Vi kommer även att kontakta dig för att avbeställa din order alternativt debitera det rabatterade beloppet.

4.4 Spridning av rabattkoder

Det är inte tillåtet att dela rabattkoder offentligt i sociala medier eller andra externa kanaler. Undantag finns om detta är tydligt kommunicerat och godkänt av oss.

5. Ångerrätt och returer
Som konsument har du enligt Distans- och Hemförsäljningslagen (2005:59), under vissa förutsättningar rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Detta gäller från den dag du mottog produkten. I de fall där produkten inte känns rätt för dig så har du 60 dagar från fakturadatum att returnera varan till oss. OBS! Skicka aldrig något till oss innan du har varit i kontakt med vår kundsupport.

5.1 Ångerrätt

5.1.1 Ångra beställning som inte har hanterats

Om du vill utnyttja din ångerrätt och hantering av din order som ej påbörjats, kan du häva ditt köp. Om din order dellevereras och du vill utnyttja ångerrätten på den del av din order som ännu inte hanterats av vår lagerpersonal, har du möjligheten att häva den delen av ditt köp. Du kan även ta bort produkter från din order efter att orden lagts (förutsatt att hantering av dessa inte påbörjats). För att häva din order eller ta bort produkter från den, var vänlig kontakta vår kundsupport för mer information.

5.1.2 Ångra beställning efter leverans

Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, måste du ta emot ordern för att sedan returnera varan till oss på vanligt vis. Om du inte hämtar ut din order kommer den behandlas som en icke uthämtad order enligt punkt 2.9 i köpevillkoren.

5.1.3 Giltighet

Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss antingen via e-post eller telefon.

Hantering

Om du inte är försiktig och använder eller hanterar produkten på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den, kan du bli skyldig att ersätta Dodds för produktens värdeminskning. Är produkten använd eller om dess plombering är bruten på något vis, så är ångerrätten förbrukad.

6. Reklamationer

6.1 Allmänna villkor

Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. Detta innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd har följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundsupport för mer information och snabbare hantering. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bevis (ex bildbevis) där felaktigheten/defekten tydligt syns.

Vid en reklamation ska felet anmälas snarast eller så fort felet upptäckts på varan. Anmälan om fel på varan inom två månader anses alltid inom skälig tid. Vid en reklamation som är godkänd, står vi som handlare för samtliga kostnader som kopplas till returen (inklusive frakt). Innan produkten skickas till oss måste du kontakta oss för att få din reklamation godkänd. Detta gäller även om vi har skickat en defekt/felaktig produkt till dig.

6.2 Tillvägagångssätt

Är fallet så att du inte är nöjd med varan eller om den gått sönder under leverans, så önskar vi att du skickar bilder till oss på defekten tillsammans med ditt ordernummer via kontaktformuläret. När vi mottagit detta kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt pågående ärende.

6.3 Avgifter

Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av vår kundsupport, om vi bedömer att en retur är nödvändig. I vissa fall behövs ingen retur av den defekta produkten. När vi har mottagit den reklamerade varan undersöker vi felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. I dessa ärenden betalar du ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

6.4 Frågor och svar

Hos vår kundsupport har vi samlat vanliga frågor och svar rörande din reklamation. Vänligen gå igenom denna information innan du väljer att kontakta oss eller sätter igång en reklamationsprocess.

7. Integritetspolicy

Vi värnar alltid om din integritet. Just därför vill vi informera dig om hur vi behandlar personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har. Detta behandlas särskilt i vår integritetspolicy.

8. Tvist

Om du har klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter meddelar du detta till vår kundsupport via kontaktformuläret här. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Dodds följer alltid ARN:s rekommendationer.

Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se

9. Force Majeure

Vi är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal. Om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan, och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I Force Majeure ingår även myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, som till exempel restriktioner, varningar, försäljningsförbud etcetera.

Leveranser

Vi erbjuder ett antal olika fraktalternativ inom Sverige när du beställer en produkt från oss. När du fyllt i ditt postnummer i kassan visas de alternativ som erbjuds för just ditt postnummer. Nedan listar vi samtliga fraktsätt med pris, förväntad leveranstid och länkar till detaljerade villkor hos respektive speditör. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen. Oavsett ska du alltid kunna spåra dina försändelser på speditörens hemsida. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmaste postombud.

Din leverans – Steg för steg

  1. Orderbekräftelse
    Kort efter en genomförd beställning får du en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.
  2. Uppdaterad leveransinformation

Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt leveransdatum från vår leverantör. Om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör kommer du att bli kontaktad av oss via E-post.

  • Leveransbesked

När din order har skickats från vårt lager kommer du därefter få ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk. Med hjälp av denna kan du följa din beställning hela vågen hem till dig eller ett ombud.

  • SMS avisering

Slutligen kommer du bli aviserad via SMS när ditt eller dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Paketen kan ankomma till ditt uthämtningsställe vid olika tillfällen. Oavsett ska du alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.

Uthämtning hos ombud eller i butik

Oavsett om du väljer att hämta ditt paket hos ett ombud eller i vår butik kommer du behöva en giltig legitimation, samt det nummer du fått i din E-post- eller SMS-avisering. Bud visar bådas legitimation. Paketet ligger hos ombudet eller i butiken i ca 14 dagar. Efter det returneras det till vårt centrallager. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet inte hämtas ut.
Läs mer om detta i våra köpvillkor.

Leveransalternativ

Paketet eller paketen skickas samma dag vid beställning innan kl. 15.00 (vardagar). Varan levereras direkt hem till din dörr inom 1–5 vardagar eller till ombud beroende på ditt tidigare val i kassan. Speditören aviserar leveransen via SMS. Om varan inte skulle finnas i vårt lager skickas den så fort den finns i lager igen.

För köp över 999 kr tillkommer ingen fraktkostnad. Du har alltid ett fraktfritt leveransalternativ vid köp över 999 kr. I kassan kan du se vilket ditt fraktfria leveranssätt är. Vid lägre ordervärden tillkommer en fraktkostnad på minst 69 kr.

DB SCHENKER (Sverige)

DB SCHENKER – Ombud

Pris: 69 kr
Leveranstid: 1–5 arbetsdagar
Normalt sett packas ditt paket inom 24 timmar. Den normala leveranstiden är 1–5 vardagar. Försändelsen kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe.

Önskar du få avisering via SMS när ditt paket har kommit fram till ditt utlämningsställe, ange ditt mobilnummer på sista steget i kassan. Så fort ditt paket finns redo att hämtas ut så får du ett SMS som meddelar var ditt paket finns samt en kod som du uppger för att hämta ut paketet.

OBS: Du får även ditt kollinummer skickat till dig via e-post men ingen brevavisering skickas ut när du valt SMS avisering. Liggtid för varor är normalt ca 14 dagar från det att paketet anlänt till servicestället.

DB SCHENKER – Hemleverans dagtid
Pris: 129 kr
Leveranstid: 1-5 arbetsdagar

Du kan själv påverka hur du vill ha din hemleverans. Du får en avisering via mejl eller sms, med en länk om att leveransen är på väg. Genom DB SCHENKER:s hemsida eller app kan du välja dag och tidpunkt för leveransen. Du kan också välja att hämta ut själv på terminalen eller hos ett ombud. För detaljer och villkor för din hemleverans via DB SCHENKER, vänligen läs mer via länkarna nedan.

DB SCHENKER levererar till port eller tomtgräns och du ansvarar för upp- och inbärning. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid porten för pall och styckegods, eller vid dörren för paket.
När du bokar dag och tid kan du välja att få leverans även om ingen är hemma och tar emot. Om du bor i villa eller radhus kan du välja en plats där Schenker ska leverera paketet. När de har levererat får du en avisering via mejl eller sms. Om du vill kan du i stället välja att någon annan blir aviserad. Det kan vara en granne, dina föräldrar eller någon annan som du vill göra uppmärksam på att leverans har skett. När försändelsen är levererad upphör ersättningsanspråket för ditt paket.

Du hittar mer information på www.dbschenker.se och önskar du spåra ditt paket klickar du här.

DB SCHENKER Hemleverans kvällstid
Pris: 189 kr
Leveranstid: 1-5 arbetsdagar

Du kan själv påverka hur du vill ha din hemleverans. Du får en avisering via mejl eller sms, med en länk om att leveransen är på väg. Genom DB SCHENKER:s hemsida eller app kan du välja dag och tidpunkt för leveransen. Du kan också välja att hämta ut själv på terminalen eller hos ett ombud. För detaljer och villkor för din hemleverans via DB SCHENKER, vänligen läs mer via länkarna nedan.


DB SCHENKER levererar till port eller tomtgräns och du ansvarar för upp- och inbärning. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid porten för pall och styckegods, eller vid dörren för paket.

När du bokar dag och tid kan du välja att få leverans även om ingen är hemma och tar emot. Om du bor i villa eller radhus kan du välja en plats där Schenker ska leverera paketet. När de har levererat får du en avisering via mejl eller sms. Om du vill kan du i stället välja att någon annan blir aviserad. Det kan vara en granne, dina föräldrar eller någon annan som du vill göra uppmärksam på att leverans har skett. När försändelsen är levererad upphör ersättningsanspråket för ditt paket.

Du hittar mer information på www.dbschenker.se

Postnord – Hemleverans
Pris: 199 kr
Leveranstid: 1-5 arbetsdagar

Du kan själv påverka hur du vill ha din hemleverans. Du får en avisering via mejl eller sms med en länk om att leveransen är på väg. Genom Postnords hemsida eller app kan du välja dag och tidpunkt för leveransen. Du kan också välja att hämta ut själv på terminalen eller hos ett ombud. För detaljer och villkor för din hemleverans via Postnord, vänligen läs mer via länkarna nedan.


Postnord levererar till port eller tomtgräns och du ansvarar för upp- och inbärning. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid porten för pall och styckegods, eller vid dörren för paket.

När du bokar dag och tid kan du välja att få leverans även om ingen är hemma och tar emot. Om du bor i villa eller radhus kan du välja en plats där Postnord ska leverera paketet. När de har levererat får du en avisering via mejl eller sms. Om du vill kan du i stället välja att någon annan blir aviserad. Det kan vara en granne, dina föräldrar eller någon annan som du vill göra uppmärksam på att leverans har skett. När försändelsen är levererad upphör ersättningsanspråket för ditt paket.

Vill du spåra ditt paket klickar du här. Du hittar annan övrig information på postnords webbplats, klicka här för att läsa mer.