Returer och reklamationer
Här hittar du information om vad du har för rättigheter gällande ångerrätt hos oss. Du finner även information om hur vi hanterar ditt ärende inom returer och reklamationer.
Ångerrätt
Som konsument har du enligt Distans- och Hemförsäljningslagen (2005:59), under vissa förutsättningar rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Detta gäller från den dag du mottog produkten. Du som konsument har rätt att undersöka produkten för att se dess egenskaper och funktioner. Om du inte är försiktig och använder/hanterar produkten på ett icke varsamt sätt för att undersöka den, kan du bli skyldig att ersätta Dodds för produktens värdeminskning.
Du har öppet köp i 60 dagar från det datum som varorna skickas från oss. Under perioden har du möjligheten att helt kostnadsfritt skicka tillbaka dina varor för byte eller återbetalning av dina pengar. Kontakta alltid vår kundsupport innan du väljer att returnera din vara, så postar vi en retursedel till dig. Med hjälp av returfraktsedeln identifieras ditt kundärende automatiskt. Produkterna måste vara oanvända, oöppnade och i sin originalkartong eller originalförpackning. OBS! Gäller ej bilfärg som vi blandar efter ditt önskemål och recept.
Returnera din produkt
Om du har ångrat ditt köp och vill returnera din produkt finns det några saker att känna till. Börja med att kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig. Vi kommer skicka en retursedel till dig digitalt eller via post. På så vis kan du returnera din produkt via ditt postombud.
Om du har betalat för produkten i förskott kommer beloppet dras av från din återbetalning. Om du har en obetald faktura kommer vi ändra fakturabeloppet. Innan du väljer att skicka tillbaka produkten till oss måste du först kontakta oss för att få din retur godkänd. Om detta inte görs fråntar vi oss allt ansvar för produkten och eventuella kostnader. Kontaktar du vår kundsupport får du alltid snabbast och smidigast hantering.
Reklamera din produkt
Är din produkt defekt, har en skada uppstått eller är det något annat fel med din produkt? Börja med att kontakta vår kundsupport så åtgärdar vi felet omgående. Vi kommer reklamera produkten och se till att en ny och fungerande produkt skickas till dig.
Upptäcker du att en transportskada har skett när du hämtar ut din beställning, ska du alltid be utlämningsstället att returnera paketet direkt. Sedan kontaktar du vår kundsupport så reklamerar vi händelsen mot vår fraktpartner. Därefter hjälper vi dig att lägga en ny beställning.
Innan du skickar tillbaka din produkt måste du först kontakta oss. Detta för att få din reklamation godkänd. Detta gäller även om vi har skickat en felaktig produkt till dig. Gäller det en reparation kan det i vissa fall gå snabbare att skicka direkt till tillverkare/distributör. I samband med reklamationer och garantiärenden står vi för fraktkostnaden. Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt för produkter köpta efter den 1 april år 2005.
Garanti
Dodds är auktoriserade återförsäljare för samtliga varumärken med garantier på varan av respektive tillverkare. Vi kommer inte lämna några ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Känner du dig minsta osäker på garantin eller de anvisningar som medföljer din produkt, ber vi dig kontakta vår kundsupport innan användning så hjälper vi dig. Vi tar inte ansvar för eventuell överkänslighet mot ingredienser i en produkt eller prov. Om du är osäker på vad produkten eller provet innehåller, kontakta då vår kundsupport innan användning eller beställning.
Läs mer om vad dess olika produkter innehåller och föreskrifter i säkerhetsbladet innan användning.